Hazánkban uniós pénzeket öntenek a kormánymédiába

Az egyik legfontosabb európai szervezet vizsgálatai megmutatták, hogy Magyarországon az Európai Unió támogatásait folyamatosan a kormánypárti média finanszírozására fordítják és arra, hogy EU-ellenes üzeneteket közvetítsenek. Nem kis ellentmondás, ráadásul ezeknek a pénzeknek nagyon nem itt lenne a helyük. A frissen megjelent EU Media Pluralism Monitor (MPM2020) figyelmeztetett erre a káros jelenségre. Az Európai Újságíró Szövetség (EFJ) és a Media Freedom Rapid Response (MFRR) felhívja az EU vezetőit, hogy tegyenek lépéseket a média sokszínűségének helyreállítására Magyarországon. Az MPM Magyarországról szóló jelentése emlékeztet: 2014-ig az uniós pénzek kezelője, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség…

Read More

Magyarul üzent egy lengyel lap az Index botrányára reagálva

A lengyel Gazeta Wyborcza hétfői számának címlapján magyarul üzent a szerkesztőség. “Csodáljuk bátor kiállásotokat” – írták. A címlapon elhelyezett, magyarul és lengyelül is olvasható üzenetben bátorítja az Index.hu távozó újságíróit a legnagyobb lengyel független napilap, a Gazeta Wyborcza. Az üzenetet, amellyel a lengyel szerkesztőség együttérzését fejezi ki a magyaroknak, alább olvasható: “KEDVES MAGYAR BARÁTAINK! Mélységesen felháborít bennünket az a brutális támadás, amit a hatalom indított az index.hu ellen. Veletek vagyunk ebben a nehéz pillanatban, és csodáljuk bátor kiállásotokat. Az autoriter hatalom itt Lengyelországban is fenyegeti a szólásszabadságot. Mint már annyiszor…

Read More

Kimagyarázásból csillagos ötös – a kormánysajtó szerint Gyurcsány Ferencé lett az Index

A kormányzati szócsövek remekül félremagyarázzák az Indexnél történt, egyébként elég nyilvánvaló eseményeket a külső beavatkozást. A NER-média szerint is zajlott ilyen, méghozzá Gyurcsány avatkozott be, ő szerezte meg az Indexet, a Fidesznek a világon semmi köze ehhez, csak egy baloldali belháború. Így látjuk mi is? A kormányoldali média értelmezése szerint nem a Fidesz foglalta el a lapot, ami sokkal lényegesebb, az a történetben meghúzódó Gyurcsány-szál. A pénteki tüntetésben pedig a legfontosabb kiemelendő dolog az volt, hogy a tüntetők nem tartották egymástól a kellő távolságot. Az Index-szel kapcsolatban a fideszes média…

Read More

Egyértelmű a hatalomátvétel az Indexnél, a szerkesztőségi vezetés és több, mint hetven munkatárs már fel is állt

Egyre valószínűbb, hogy újabb olyan lapot veszítünk, ami nem a kormánypropagandát fújta. Amit néhány éve az Origónál láthattunk, szinte egy az egyben megismétlődik az Indexnél. Innen nehéz elképzelni, hogy van még visszaút, aki még nem ment el, az is valószínű, hogy távozik a szerkesztőségtől, sakk-matt. Pénteken kezdeményezte munkaviszonya megszüntetését az Index szerkesztőségének három vezetője, Tóth-Szenesi Attila vezető szerkesztő, illetve Munk Veronika és Haász János főszerkesztő-helyettesek. Távozásukkal egyidejűleg a szerkesztőség több mint hetven munkatársa szintén kezdeményezte a felmondását. Azok, akik a mai napon nem adták be a felmondásukat, (egyelőre) nem azért…

Read More

Megszoktuk – újabb sajtópert veszített el két kormányzati médium, megint valótlanságot állított a Fidesz két szócsöve

Mindig vicces visszagondolni arra, ahogy a Fidesz-kormány reagált az “álhírterjesztőkre”, miközben a kormányzati kézivezérlés alatt álló médiumok rendre sorra elveszítik a sajtópereket, mivel amiket állítanak ellenzéki, vagy nekik simán nem tetsző emberekről, azok nettó hazugságok. Egy újabbra derült most fény. A kormánypárti médiumokat többek között helyreigazításra kötelezték. Budapesti II. és III. Kerületi Bíróság elsőfokon bűnösnek mondta ki Kovács Andrást, az Origo munkatársát nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás vétségében – közölte Czeglédy Csaba a közösségi oldalán. Az ügyvéd által kezdeményezett magánvádas eljárás után a bíróság büntetésként megrovásban részesítette az újságírót, akinek 46 ezer forintot…

Read More

A magyar nagykövetek sorozatban írják a bocsánatkérést követelő leveleket a külföldi lapoknak, mert kritizálták Orbán döntéseit

Sorban kapják a hivatalos leveleket a magyar diplomatáktól azok a külföldi orgánumok, amelyek bírálni merték a magyar kormányt az Orbán Viktornak rendeleti kormányzásra lehetőséget adó, kötetlen határidejű felhatalmazási törvény miatt azután, hogy a parlament a járványhelyzet végével visszavonta a felhatalmazást. Nagy Andor bécsi nagykövet több osztrák sajtóterméknek is eljuttatta levelét, amiben bocsánatkérést követelt, amiért azok “ismételgették a (hamis) vádakat” a sajtószabadság és a parlament jogkörének korlátozásáról. Ehhez azért tegyük hozzá, hogy a vádak nem voltak hamisak: a felhatalmazási törvény ténylegesen korlátozta a parlament jogköreit, mivel lehetővé tette, hogy a kormány…

Read More

Nem tetszettek neki a kérdések, ezért kisétált saját sajtótájékoztatójáról Trump

Már megint összetűzésbe került az újságírókkal az amerikai elnök, aki egész egyszerűen fogta magát, és távozott. Donald Trump amerikai elnök sajtótájékoztatót tartott a Fehér Ház rózsakertjében, és ez azért is nagy szó, mert az elnök április 27 óta nem állt az újságírók elé. De ennek sem lett jó vége, az elnök ugyanis egyszerűen hátat fordított és elsétált, miután számára nem megfelelő kérdéseket kapott. Weijia Jiang, a CBS News tudósítója arról kérdezte Trumpot, miért büszkélkedik azzal, hogy az Egyesült Államok „világelső a tesztelésben”, amikor továbbra is naponta halnak meg koronavírusos amerikaiak, és…

Read More

A járványról csak azt tudhatjuk meg, amit és ahogy a kormány el akar mondani

Nevetség kategóriáját képező sajtótájékoztatók, egymásnak súlyosan ellentmondó részinformációk, folyamatos titkolózás és ködösítés. Megkötött kezű független kérdezők, rengeteg mellébeszélés a válaszokban… már ha egyáltalán választ adnak a nem kormánypárti újságírók érdemi kérdéseire. A 444.hu újságírója írta le tapasztalatait az elmúlt napokról és a bizottság meghallgatásáról. Semmi új nem történt, Müller Cecília, az Operatív Törzs és az államtitkárok az eddig megszokott taktikát követve kitérő, vagy semmitmondó válaszokkal ússzák meg az érdemi adatok közlését. Az pedig szintén bevált gyakorlat, hogy a kérdezők mozgásterét alaposan le kell szabályozni, nehogy a kérdéseikre kapott semmitmondó válaszokra…

Read More

Több forrás szerint is elhunyt Kim Dzsongun, Észak-Korea diktátora

Napok óta erősen pedzegeti a sajtó, hogy az észak-koreai diktátor állapota rendkívül súlyos és kínai specialistákat hívtak hozzá. Most már arról érkeznek információk, hogy Kim Dzsongun kritikus, visszafordíthatatlan állapotban van, egyes források szerint már meg is halt. Meghalt Kim Dzsongun, Észak-Korea diktátora, vagy legalábbis kritikus, visszafordíthatatlan állapotban van – írja az Express című brit és a TMZ című amerikai portál japán és kínai orgánumokra hivatkozva. A TMZ szerint egy Hong-Kong-i hírcsatorna igazgatóhelyettese egy közösségi oldalon posztolta Kim halálát, “nagyon erős” forrásokra hivatkozva. A héten több hír jelent meg arról, hogy Kim szívműtéten esett át, a japán…

Read More

Magyarországon van az egyik legrosszabb helyzetben a sajtószabadság Európában

A vonatkozó listán újabb helyezéseket rontottunk, már csak Bulgáriát előzzük meg az EU-tagországok közül. Közzétette éves sajtószabadság-jelentését a legnagyobb újságíró jogvédő szervezet, a Riporterek Határok Nélkül (RSF). Idén Magyarország a 89. helyet szerezte meg az összesen 180 országot értékelő listán. Az igazi zuhanást a tavalyi 14 helyes visszaesés jelentette, az RSF országspecifikus értékelésében írja is, hogy a sajtószabadság tekintetében 2018-ban bekövetkezett negatív fejleményekhez képest „2019 viszonylag csendes év volt a magyar médiapiacon, különösebb változások nélkül a vállalatok tulajdonosi struktúrájában.” Az RSF jelentése megjegyzi, hogy továbbra is a kormánybarát Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA)…

Read More